Tradosofija (3)
Ittra lil Elisabeth Nietzsche - Friedrich Nietzsche
Isma' bilfors, emmen jekk trid, stħarreġ dejjem
Bonn, am Sonntag nach Pfingsten
Liebe Lisbeth,
[...] Was Deinen Grundsatz betrifft, daß das Wahre immer auf der Seite des Schwereren ist, so gebe ich Dir dies zum Theil zu. Theil zu. Indessen, es ist schwer zu begreifen, daß 2 X 2 nicht 4 ist; ist es deshalb wahrer?
Andrerseits, ist es wirklich so schwer, das alles, worin man erzogen ist, was allmählich sich tief eingewurzelt hat, was in den Kreisen der Verwandten und vieler guten Menschen als Wahrheit gilt, was außerdem auch wirklich den Menschen tröstet und erhebt, das alles einfach anzunehmen, ist das schwerer, als im Kampf mit Gewöhnung, in der Unsicherheit des selbständigen Gehens, unter häufigen Schwankungen des Gemüths, ja des Gewissens, oft trostlos, aber immer mit dem ewigen Ziel des Wahren, des Schönen, des Guten neue Bahnen zu gehn?
Kommt es denn darauf an, die Anschauung über Gott, Welt und Versöhnung zu bekommen, bei der man sich am bequemsten befindet, ist nicht viel mehr für den wahren Forscher das Resultat seiner Forschung geradezu etwas Gleichgültiges? Suchen wir denn bei unserem Forschen Ruhe, Friede, Glück? Nein, nur die Wahrheit, und wäre sie höchst abschreckend und häßlich.
Noch eine letzte Frage: Wenn wir von Jugend an geglaubt hätten, daß alles Seelenheil von einem Anderen als Jesus ist, ausfließe, etwa von Muhamed, ist es nicht sicher, daß wir derselben Segnungen theilhaftig geworden wären? Gewiß, der Glaube allein segnet, nicht das Objektive, was hinter dem Glauben steht. Dies schreibe ich Dir nur, liebe Lisbeth, um dem gewöhnlichsten Beweismittel gläubiger Menschen damit zu begegnen, die sich auf ihre inneren Erfahrungen berufen und daraus die Untrüglichkeit ihres Glaubens herleiten. Jeder wahre Glaube ist auch untrüglich, er leistet das, was die betreffende gläubige Person darin zu finden hofft, er bietet aber nicht den geringsten Anhalt zur Begründung einer objektiven Wahrheit.
Hier scheiden sich nun die Wege der Menschen; willst Du Seelenruhe und Glück erstreben, nun so glaube, willst Du ein Jünger der Wahrheit sein, so forsche. [...]
Friedrich Wilhelm Nietzsche
* * * * * * * * * *
Bonn, June 11, 1865
Dear Lisbeth,
[...] As for your principle that truth is always on the side of the more difficult, I admit this in part. However, it is difficult to believe that 2 times 2 is not 4; does that make it true?
On the other hand, is it really so difficult simply to accept everything that one has been brought up on and that has gradually struck deep roots—what is considered truth in the circle of one's relatives and of many good men, and what, moreover, really comforts and elevates men? Is that more difficult than to strike new paths, fighting the habitual, experiencing the insecurity of independence and the frequent wavering of one's feelings and even one's conscience, proceeding often without any consolation, but ever with the eternal goal of the true, the beautiful, and the good?
Is it decisive after all that we arrive at that view of God, world, and reconciliation which makes us feel most comfortable? Rather, is it not the result of his inquiries something wholly indifferent to the true inquirer? Do we after all seek rest, peace, and pleasure in our inquiries? No, only truth—even if it be the most abhorrent and ugly.
Still one last question: if we had believed from childhood that all salvation issued from someone other than Jesus—say, from Mohammed—is it not certain that we should have experienced the same blessings? I point this out to you, dear Lisbeth, only to disprove the most common means of evidence relied upon by orthodox people who derive the infallibility of their belief from subjective, inner experience. Every true faith accomplishes what the person who has the faith hopes to find in it; but faith does not offer the least support for a proof of objective truth.
Hence the ways of men part: if you wish to strive for peace of soul and pleasure, then believe; if you wish to be a devotee of truth, then inquire. [...]
Friedrich Wilhelm Nietzsche
* * * * * * * * * *
Bonn, 11 ta' Ġunju, 1865
Għażiża Lisbeth,
[...] Inkwantu l-prinċipju tiegħek li l-verità hija dejjem fuq in-naħa ta' l-iżjed diffiċli, sa ċertu punt, dan, nammettih. Madankollu, iebsa temmen li 2 immpoltiplikat bi 2 ma jagħmlux 4; ¿allura dan minnu?
Mill-banda l-oħra, ¿huwa tabilħaqq daqshekk diffiċli li sempliċiment taċċetta kull ma tkun trabbejt bih u li jkun, bil-mod il-mod, rabba l-għeruq fil-fondnett; jiġifieri dak li jitqies bħala sagrosant fiċ-ċirku ta' qrabatek u ta' tant u tant nies twajba, u fuq kollox, dak li tassew iserraħ u jgħolli lill-bniedem? ¿M'huwiex iżjed diffiċli li ssib toroq ġodda, li tissielet mas-soltu, li ġġarrab l-insigurtà ta' l-indipendenza u l-għatir sikwit tas-sentimenti u anke tal-koxjenxa tiegħek, billi spiss tissokta mingħajr l-ebda faraġ, iżda dejjem bil-għan etern tal-veru, tas-sabiħ, u tas-sewwa?
¿Hija xi ħaġa deċiża, wara kollox, li aħna lkoll naslu għal dik il-viżjoni t'Alla, tad-dinja, u tar-rikonċiljazzjoni li ġġiegħlna nħossuna l-iżjed komdi? Inpoġġiha aħjar: ¿ir-riżultat ta' l-istħarriġ m'huwiex xi ħaġa totalment indifferenti għall-fittiexi ta' veru? Fl-aħħar mill-aħħar, ¿aħna lkoll infittxu s-serħan, il-paċi, u l-kuntentizza fl-istħarriġ tagħna? Le, il-verità biss - anke jekk din tkun l-iżjed waħda odjuża u kerha.
Mistoqsija ta' l-aħħar: ¿li kieku aħna emminna, sa minn ċkunitna, fis-salvazzjoni ta' xi ħadd ieħor barra f'dik ta' Kristu, ngħidu aħna ta' Mawmettu, mhix ħaġa ċerta li konna se nesperjenzaw l-istess barka? Qiegħed nirrimarkalek dan, għażiża Lisbeth, sabiex ingiddeb l-iżjed mezz t'evidenza komuni li jserrħu fuqu n-nies ortodossi li jiddeduċu l-infallibilità ta' twemminhom mill-esperjenza suġġettiva u ġewwiena. Kull fidi vera twettaq dak li l-persuna li jkollha l-fidi tispera li ssib fiha; iżda l-fidi ma toffrix l-iċken rifda għal prova ta' verità oġġettiva.
Għaldaqstant it-toroq tal-bnedmin jinfirdu hawn: jekk int tixtieq tistinka għall-paċi tar-ruħ u għall-kuntentizza, mela emmen; kemmildarba tixtieq tkun devota tal-verità, stħarreġ. [...]
Friedrich Wilhelm Nietzsche
Mużika: After All - David Bowie
(Lil Luisa Bruno, devota għall-paċi tar-ruħ. Live 'till your rebirth and do what you will... Forget all I've said, please bear me no ill... After all, after all...)
Liebe Lisbeth,
[...] Was Deinen Grundsatz betrifft, daß das Wahre immer auf der Seite des Schwereren ist, so gebe ich Dir dies zum Theil zu. Theil zu. Indessen, es ist schwer zu begreifen, daß 2 X 2 nicht 4 ist; ist es deshalb wahrer?
Andrerseits, ist es wirklich so schwer, das alles, worin man erzogen ist, was allmählich sich tief eingewurzelt hat, was in den Kreisen der Verwandten und vieler guten Menschen als Wahrheit gilt, was außerdem auch wirklich den Menschen tröstet und erhebt, das alles einfach anzunehmen, ist das schwerer, als im Kampf mit Gewöhnung, in der Unsicherheit des selbständigen Gehens, unter häufigen Schwankungen des Gemüths, ja des Gewissens, oft trostlos, aber immer mit dem ewigen Ziel des Wahren, des Schönen, des Guten neue Bahnen zu gehn?
Kommt es denn darauf an, die Anschauung über Gott, Welt und Versöhnung zu bekommen, bei der man sich am bequemsten befindet, ist nicht viel mehr für den wahren Forscher das Resultat seiner Forschung geradezu etwas Gleichgültiges? Suchen wir denn bei unserem Forschen Ruhe, Friede, Glück? Nein, nur die Wahrheit, und wäre sie höchst abschreckend und häßlich.
Noch eine letzte Frage: Wenn wir von Jugend an geglaubt hätten, daß alles Seelenheil von einem Anderen als Jesus ist, ausfließe, etwa von Muhamed, ist es nicht sicher, daß wir derselben Segnungen theilhaftig geworden wären? Gewiß, der Glaube allein segnet, nicht das Objektive, was hinter dem Glauben steht. Dies schreibe ich Dir nur, liebe Lisbeth, um dem gewöhnlichsten Beweismittel gläubiger Menschen damit zu begegnen, die sich auf ihre inneren Erfahrungen berufen und daraus die Untrüglichkeit ihres Glaubens herleiten. Jeder wahre Glaube ist auch untrüglich, er leistet das, was die betreffende gläubige Person darin zu finden hofft, er bietet aber nicht den geringsten Anhalt zur Begründung einer objektiven Wahrheit.
Hier scheiden sich nun die Wege der Menschen; willst Du Seelenruhe und Glück erstreben, nun so glaube, willst Du ein Jünger der Wahrheit sein, so forsche. [...]
Friedrich Wilhelm Nietzsche
Bonn, June 11, 1865
Dear Lisbeth,
[...] As for your principle that truth is always on the side of the more difficult, I admit this in part. However, it is difficult to believe that 2 times 2 is not 4; does that make it true?
On the other hand, is it really so difficult simply to accept everything that one has been brought up on and that has gradually struck deep roots—what is considered truth in the circle of one's relatives and of many good men, and what, moreover, really comforts and elevates men? Is that more difficult than to strike new paths, fighting the habitual, experiencing the insecurity of independence and the frequent wavering of one's feelings and even one's conscience, proceeding often without any consolation, but ever with the eternal goal of the true, the beautiful, and the good?
Is it decisive after all that we arrive at that view of God, world, and reconciliation which makes us feel most comfortable? Rather, is it not the result of his inquiries something wholly indifferent to the true inquirer? Do we after all seek rest, peace, and pleasure in our inquiries? No, only truth—even if it be the most abhorrent and ugly.
Still one last question: if we had believed from childhood that all salvation issued from someone other than Jesus—say, from Mohammed—is it not certain that we should have experienced the same blessings? I point this out to you, dear Lisbeth, only to disprove the most common means of evidence relied upon by orthodox people who derive the infallibility of their belief from subjective, inner experience. Every true faith accomplishes what the person who has the faith hopes to find in it; but faith does not offer the least support for a proof of objective truth.
Hence the ways of men part: if you wish to strive for peace of soul and pleasure, then believe; if you wish to be a devotee of truth, then inquire. [...]
Friedrich Wilhelm Nietzsche
Bonn, 11 ta' Ġunju, 1865
Għażiża Lisbeth,
[...] Inkwantu l-prinċipju tiegħek li l-verità hija dejjem fuq in-naħa ta' l-iżjed diffiċli, sa ċertu punt, dan, nammettih. Madankollu, iebsa temmen li 2 immpoltiplikat bi 2 ma jagħmlux 4; ¿allura dan minnu?
Mill-banda l-oħra, ¿huwa tabilħaqq daqshekk diffiċli li sempliċiment taċċetta kull ma tkun trabbejt bih u li jkun, bil-mod il-mod, rabba l-għeruq fil-fondnett; jiġifieri dak li jitqies bħala sagrosant fiċ-ċirku ta' qrabatek u ta' tant u tant nies twajba, u fuq kollox, dak li tassew iserraħ u jgħolli lill-bniedem? ¿M'huwiex iżjed diffiċli li ssib toroq ġodda, li tissielet mas-soltu, li ġġarrab l-insigurtà ta' l-indipendenza u l-għatir sikwit tas-sentimenti u anke tal-koxjenxa tiegħek, billi spiss tissokta mingħajr l-ebda faraġ, iżda dejjem bil-għan etern tal-veru, tas-sabiħ, u tas-sewwa?
¿Hija xi ħaġa deċiża, wara kollox, li aħna lkoll naslu għal dik il-viżjoni t'Alla, tad-dinja, u tar-rikonċiljazzjoni li ġġiegħlna nħossuna l-iżjed komdi? Inpoġġiha aħjar: ¿ir-riżultat ta' l-istħarriġ m'huwiex xi ħaġa totalment indifferenti għall-fittiexi ta' veru? Fl-aħħar mill-aħħar, ¿aħna lkoll infittxu s-serħan, il-paċi, u l-kuntentizza fl-istħarriġ tagħna? Le, il-verità biss - anke jekk din tkun l-iżjed waħda odjuża u kerha.
Mistoqsija ta' l-aħħar: ¿li kieku aħna emminna, sa minn ċkunitna, fis-salvazzjoni ta' xi ħadd ieħor barra f'dik ta' Kristu, ngħidu aħna ta' Mawmettu, mhix ħaġa ċerta li konna se nesperjenzaw l-istess barka? Qiegħed nirrimarkalek dan, għażiża Lisbeth, sabiex ingiddeb l-iżjed mezz t'evidenza komuni li jserrħu fuqu n-nies ortodossi li jiddeduċu l-infallibilità ta' twemminhom mill-esperjenza suġġettiva u ġewwiena. Kull fidi vera twettaq dak li l-persuna li jkollha l-fidi tispera li ssib fiha; iżda l-fidi ma toffrix l-iċken rifda għal prova ta' verità oġġettiva.
Għaldaqstant it-toroq tal-bnedmin jinfirdu hawn: jekk int tixtieq tistinka għall-paċi tar-ruħ u għall-kuntentizza, mela emmen; kemmildarba tixtieq tkun devota tal-verità, stħarreġ. [...]
Friedrich Wilhelm Nietzsche
Mużika: After All - David Bowie
(Lil Luisa Bruno, devota għall-paċi tar-ruħ. Live 'till your rebirth and do what you will... Forget all I've said, please bear me no ill... After all, after all...)
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